Placerad i särskola – Mot sin vilja
Den 11 augusti 2014 fick Skolinspektionen (SI) in en anmälan från en före detta elev på grundsärskolan som vidare gått på det individuella programmet på Falkenbergs gymnasieskola. Även om SI har funnit brister tas det inga åtgärder mot kommunen.
Enligt anmälan till skolinspektionen säger sig eleven bli placerad i särskolan på felaktiga grunder och känt sig tvingad att sluta på det individuella programmet på Falkenbergs gymnasieskola. Även om SI kan ta ställning till om det funnits brister i underlag för beslutet kan dem inte ta ställning till om beslutet i sig var rätt.
SI kritiserar den pedagogiska utredningen som inte innehåller någon bedömning om eleven har haft möjlighet att nå grundskolans kunskapsmål med rätt stöd. Dessutom fanns inte någon social eller medicinsk utredning inför mottagandet i särskolan.
Falkenbergs kommun har lämnat in två psykologiska utredningar varav en av dem anses vara bristfällig enligt SI. De påpekar att om analysen visar att det finns misstanke om utvecklingsstörning borde underlaget ha kompletteras.
Därför anser SI att underlaget var bristfälligt och otillräckligt, vilket innebär att kommunen inte har följt bestämmelserna när eleven mottogs i grundsärskolan.
Redan under 2014 gjorde SI en tillsyn och fann då inga brister i nuvarande rutiner och eftersom eleven inte går kvar på grundsärskolan väljer SI att inte agera mot kommunen.
(Källa: HN)